Beeldside
s1i1

Bericht van de voorzitters

Arwin Bos, Hans Meeuwis

We kijken terug op een dynamisch jaar. De val van het kabinet en het uitblijven van het landbouwakkoord brengen voor onze sector veel onzekerheid met zich mee. Daarnaast hebben toenemende geopolitieke spanningen en de zware oogstomstandigheden hun weerslag op Cosun gehad. Niettemin was 2023 voor ons een goed jaar, waarin we het bedrijfsresultaat verder verbeterden en goede progressie hebben gemaakt op onze strategische prioriteiten.

Blad
s1i1

Kerngetallen 2023

Als coöperatie van Nederlandse bietentelers betaalt Cosun de leden een bietenprijs die mede afhankelijk is van de resultaten. De bietenprijs is volledig als kosten van grond- en hulpstoffen in de resultatenrekening verantwoord en beïnvloedt daarmee ook het in dit overzicht gepresenteerde bedrijfsresultaat en nettoresultaat.

Healty Performance

(in miljoenen EUR tenzij anders vermeld)

People

Future proof, sustainable chain

Hoe Cosun waarde creëert

De primaire doelstelling van de strategie Unlock 25 is waarde voor de lange termijn te creëren voor alle stakeholders van Cosun. Ons waardecreatiemodel laat zien hoe we omgaan met onze bronnen en tot duurzame waardecreatie komen met onze strategie, inzet en resultaten.

infographic
Stripe HR

Human Recourses

Ons succes staat of valt met onze mensen. Cosun investeert in talentontwikkeling en doorgroei en voert een actief beleid in diversiteit, gelijkheid en inclusie.

Stripe Innovatie

Innovatie

Wij willen toonaangevend zijn in innovatie die bijdraagt aan een duurzame wereld. Een team experts werkt in het Cosun innovation center daarom continu aan vernieuwingen. In 2023 besteedden we veel aandacht aan ons nieuwe groeigebied van groene en gezondheidsbevorderende ingrediënten. Daarbij hebben we drie prioriteiten:

1. We bouwen versneld kennis van de markt op.
  2. We maken duidelijke keuzes op welke technologie en producten we ons richten.
  3. We investeren in startups en scaleups om snel schaal te realiseren.
Stripe Innovatie

Dilemma's

• Food, feed of fuel
  • Groei versus beperken milieu-impact
  • Klimaatregels versus voedselvoorziening.
Beeldside