Cosun 125 jaar

Cosun 125 jaar

Jubileumportretten

Al sinds 1899 verwerken we onze gewassen tot producten voor iedere dag. We zijn uitgegroeid tot een organisatie met ruim 8000 leden en tienduizenden medewerkers en toeleveranciers. Samen halen we het beste uit onze gewassen om slimme oplossingen te produceren voor huidige en toekomstige generaties. In een reeks portretten gaan we in gesprek met onze leden en medewerkers.

Cosun SCO2RE+: Van klimaatambitie naar klimaatactie
SCO2RE+ is het Cosun-brede programma om de CO2-uitstoot van de organisatie te verminderen. In lijn met het Parijsakkoord en het Nederlandse Klimaatakkoord uit 2019 heeft Cosun het doel gesteld op 50% netto CO2-reductie in 2030 t.o.v. 2018 en klimaatneutraal in 2050. Met het programma SCO2RE+ komen alle inspanningen van de verschillende businessgroepen rondom energie en CO2-emissie samen onder één paraplu. Binnen Nederland, maar ook bij alle vestigingen in het buitenland. We spraken Johan Dijkstra (senior innovatiemanager bij Cosun Innovation) en Bertram de Crom (programmamanager Klimaat & Sustainability bij Cosun Innovation) over het programma.
Cosun SCO2RE+: Van klimaatambitie naar klimaatactie
HappySoaps: Samenwerken aan duurzame en plasticvrije verzorging
Producten voor je persoonlijke verzorging of het huishouden, zoals haarverzorging, zeep en wasmiddel, doen hun werk dankzij functionele ingrediënten. Deze stoffen, die bijvoorbeeld voor een betere doorkambaarheid van het haar zorgen, worden veelal geproduceerd in de petrochemische industrie, met microplastics als gevolg. Cosun Biobased Experts zet zich in om deze producten te vervangen door betere alternatieven op plantaardige basis. Eén van de innovaties van Biobased Experts, QUATIN®, heeft de weg gevonden naar producten van het merk HappySoaps. HappySoaps maakt plastic- en watervrije cosmetica. We spraken Sam van den Berg, Business Development Manager bij Cosun Biobased Experts, en Sabine Vishnudatt, Productontwikkelaar voor HappySoaps vanuit Solid Matters B.V., over microplastics, soap bars en de samenwerking tussen Biobased Experts en HappySoaps.
HappySoaps: Samenwerken aan duurzame en plasticvrije verzorging
Energievraag indikken op een diksaplijn
Nederland heeft als doel om in 2030 de uitstoot van broeikasgassen te halveren ten opzichte van 1990. Cosun geeft invulling aan deze ambitie binnen het SCO2RE+-programma. De verschillende business groepen van Cosun werken dag en nacht aan het reduceren van het energieverbruik en daarmee ook de broeikasuitstoot. We spraken Henk Verhoeff, Plant Development Manager bij Sensus, en Koen Stam, Procestechnoloog Utilities bij Sensus, over de stappen die Sensus in de fabriek in Roosendaal zet om het doel van 45% reductie te behalen.
Energievraag indikken op een diksaplijn
Dubbel scoren met een warmtepomp binnen SCO2RE+
Cosun wil in 2030 de totale CO2-uitstoot binnen de organisatie met 45% gereduceerd hebben. SCO2RE+ is het overkoepelende programma binnen Cosun om deze ambitie te realiseren. Aviko Rixona heeft daarin zelf het doel gesteld om de emissie in 2030 te halveren ten opzichte van 2018. Elektrificatie en het reduceren van energiegebruik zijn binnen SCO2RE+ aangemerkt als de meest wenselijke en efficiënte manieren om CO2-uitstoot te verminderen. Warmtepompen kunnen hierbij op twee vlakken scoren, zo bewijst de nieuwe warmtepomp in de Aviko Rixona fabriek in Warffum.
Dubbel scoren met een warmtepomp binnen SCO2RE+
Duynie Group en Stichting Samen Tegen Voedselverspilling werken samen aan circulaire ketens 
Stichting Samen Tegen Voedselverspilling heeft maar één missie: voor 2030 de voedselverspilling in Nederland halveren. Toine Timmermans is directeur van Stichting Samen Tegen Voedselverspilling en zet zich met de stichting sinds 2018 in om de voedselverspilling in Nederland met 1 miljard kg per jaar te verminderen. Onlangs is Duynie Group, onderdeel van Cosun, aangesloten als stakeholder bij de stichting. Wij spraken Nicole Timmerman, Business Developer Circular Agrifood bij Duynie Group, en Toine Timmermans over het nieuwe partnerschap. 
Duynie Group en Stichting Samen Tegen Voedselverspilling werken samen aan circulaire ketens 
Een plantaardig alternatief voor kaas, van Hollandse bodem
Aardappelen en kaas: twee iconen van onze Nederlandse eetcultuur. Aviko Rixona’s nieuwste innovatie Potato Cheezz weet ze op unieke wijze te combineren door van aardappel een plantaardig alternatief voor kaas te maken. Compleet met het juiste smeltgedrag en mondgevoel. We gingen met Gerbert Dijkgraaf, Business Development Manager bij Aviko Rixona, in gesprek over dit vernieuwende concept.
Een plantaardig alternatief voor kaas, van Hollandse bodem
Fascinating: Nieuwe eiwitgewassen laten aansluiten op de behoefte van de mens 
Meestal wordt er naar voedselketens gekeken van boer tot bord of grond tot mond. Fascinating draait dit om: vanuit de behoefte van de mens worden plantaardige voedingsmiddelen ontwikkeld en gewassen geselecteerd die passen binnen een duurzaam en gebalanceerd voedingspatroon. In dit vierde artikel in de reeks over Fascinating kijken we vanuit een nutritioneel oogpunt naar de ontwikkeling van nieuwe eiwitgewassen en toepassingen hiervan. Harm van Baar (manager voeding en gezondheid) en Andries Olie (senior manager voeding, gezondheid en duurzaamheid) van het Cosun Nutrition Center nemen ons mee in de rol van het Cosun Nutrition Center binnen Fascinating. 
Fascinating: Nieuwe eiwitgewassen laten aansluiten op de behoefte van de mens 
Fidesse® maakt de plantaardige transitie smaakvoller 
Vleesvervangers zijn here to stay, en de biet biedt een kans om deze ontwikkeling een stuk smaakvoller te maken. Uit bietenpulp, een waardevolle grondstof die vrijkomt bij de productie van suiker, ontwikkelde Cosun Beet Company Fidesse®: een vezelrijk ingrediënt dat plantaardige producten een aangename structuur en sappigheid geeft. Wij spraken twee leden van het Fidesse team, Fabian Griens (Technical Support Specialist) en Ralph van Hooijdonk (Business Development Manager) over deze nieuwe innovatie.  
Fidesse® maakt de plantaardige transitie smaakvoller