Aviko Rixona verstevigt positie met acquisitie productiebedrijf in Stavenhagen en strategisch partnership met Unilever

02 september 2020
Vandaag kondigt Aviko, één van Europa’s grootste producenten van verse, diepgevroren, gedroogde en specialty aardappelproducten en onderdeel van Royal Cosun, de acquisitie door Aviko Rixona aan van de fabriek van Unilever in Stavenhagen, Duitsland.

Aviko Rixona is een wereldwijde, toonaangevende fabrikant van aardappelgranulaat en aardappelvlokken die via de voedingsmiddelenindustrie hun weg vinden naar foodservicekanaal en retailmarkten.

Strategisch partnership
De acquisitie omvat de verwerving van de productielocatie in Stavenhagen in Noordoost-Duitsland en een langjarig strategisch partnership met Unilever. De fabriek in Stavenhagen verwerkt aardappelen tot merkproducten (aardappelpuree, knoedels, gnocchi en instant snacks) en producten voor andere Unilever-vestigingen en B2B-klanten. Bekende merknamen zijn Pfanni en Knorr. In Stavenhagen werken ongeveer 210 mensen. Alle merken blijven eigendom van Unilever. De jarenlange ervaring van het productiebedrijf, de technologieën en de expertise van de medewerkers zullen de positie van Aviko Rixona als leidende fabrikant van aardappel granulaat en aardappelvlokken versterken.

Op weg naar wereldmarktleiderschap
“De wereldwijde vraag naar aardappelgranulaat en -vlokken neemt voortdurend toe en wordt onder meer gedreven door een sterke groei in de vraag naar zoute snacks op alle vijf continenten”, aldus Chris Deen, CEO Aviko Groep, waar Rixona toe behoort. “Deze acquisitie sluit naadloos aan op Rixona’s ambitie om wereldmarktleider te worden in aardappelgranulaat en -vlokken. Wij zijn voornemens om de volledige capaciteit van Stavenhagen te benutten. Het additionele volume en de extra omzet zullen onze positie verder versterken en daarmee het ambitieuze groeitraject ondersteunen”, besluit Deen.  

“Wij zijn erg verheugd over deze overname die aansluit bij de ambitie van Cosun om een leidende positie te nemen in plantaardige ingrediënten“ bevestigt Albert Markusse, CEO Royal Cosun. “De uitbreiding van de productiecapaciteit en het strategische partnership met Unilever zijn in lijn met de positieve ontwikkeling van de markt in aardappelvlokken en -granulaat”, aldus Markusse.

De transactie is aangemeld bij de Duitse mededingingsautoriteit en zal naar verwachting voor het einde van het jaar worden afgerond.

Blijf op de hoogte via social media

Volg ons op Linkedin

Volg ons op Facebook

Volg ons op X

Media contact

Guido van Alphen
Guido van Alphen
Director Corporate Communications & Public Affairs
+31765303344